דרוש ממונה בטיחות – מיליוני פעולות קורות בו זמנית במהלך יום עבודה בארגון. וכל אחת מהן צריכה להתקיים בסביבה בטוחה. לכן חשוב שיהיה אדם בחברה שלכם שיוכל לזהות מה יכול להשתבש, לפעול כשמשהו אכן משתבש ולהיות מוכן לקחת פיקוד על המצב. .
מיהו ממונה בטיחות?
ממונה בטיחות בעבודה הינו עובד של החברה המופקד על הבטיחות במקום על מנת למנוע תאונות, להגיב למקרי חירום ולהעריך את יעילות תוכניות הבטיחות של החברה. ממונה בטיחות במקום העבודה מזהה מפגעי בטיחות, חוקר אותם ביסודיות, ומשתלט עליהם לפני שמישהו ייפגע. ממונה הבטיחות הוא 'ראש' מחלקת הבטיחות וברוב הארגונים כפוף למנהל התפעול הראשי. ממונה הבטיחות גם בודק אם מפרט הבטיחות פועל בצורה יעילה כדי לעמוד בכל הדרישות המחמירות של זרוע העבודה – מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית.
האם ממונה בטיחות היא עבודה טובה?
תחום הבטיחות התעסוקתית צומח וצפוי להמשיך לעשות זאת בכל רחבי העולם. לפי נתוני הלשכה לסטטיסטיקה של העבודה, מספר האנשים העוסקים בתחום הבטיחות בעבודה צפוי לגדול ב-8% בין 2016 ל-2026, וביניהם גם ממוני בטיחות.
אילו מיומנויות צריך בשביל לעבוד כממונה בטיחות?
מומחי הבטיחות המודרניים של היום, אלה שלעולם לא ייחשבו בטעות כ – "שוטרי בטיחות", הנם "חמושים" במיומנויות רגשיות העוזרות להם לתקשר ביעילות עם עובדים.
לדוגמא:
- לדבר על בטיחות בעבודה עם אנשים שאינם אנשי מקצוע בתחום הבטיחות,
- לתרגם מונחים ודרישות טכניות
- לעורר מוטיבציה באחרים לפעול.
בנוסף, ממוני בטיחות צריכים להיות בקיאים ב:
- תִקשׁוֹרֶת בין אישית
- עולם העסקים ברמה בסיסית
- איך להשפיע ולהניע לפעולה את העובדים תחתיהם
- לפתור קונפליקטים
דרוש ממונה בטיחות – מה תפקידו?
תפקידו של ממונה בטיחות יכול להשתנות מחברה לחברה, אך לכולם יש דבר אחד במשותף – הבטחת בטיחותם של כל אחד מהעובדים והמבקרים במקום עבודה. הם מוודאים שכולם באתר פועלים לפי נהלי עבודה בטוחים ועושים את עבודתם בבטחה. באופן כללי, לממוני בטיחות יש שלושה תפקידים עיקריים:
תִכנוּן בטיחות בעבודה
ממונה בטיחות חייב ליצור סביבה בטוחה על-ידי וידוא שיש לעובדים את כל ציוד הבטיחות הדרוש. דוגמה לכך תהיה להבטיח שיש להם חבל מיקום ותמיכה בהישג יד כאשר הם עובדים בגובה. הקפדה שכל הכלים יהיו בנמצא היא גם חלק מהאחריות.
ארגון עומס עבודה
ממוני הבטיחות אחראים גם לארגן את עומס העבודה שלהם כך שלא יפגע בהם או באף אחד אחר במהלך פעילותם. עליהם לוודא שהעובדים יכולים לבצע את המשימות מבלי לגרום נזק למקום העבודה או לכל אדם אחר.
פיקוח על העבודה והבטיחות בה
לבסוף, ממוני בטיחות אחראים לפקח על כל מי שעובד תחתיהם כדי להבטיח שהם מבצעים את עבודתם בבטחה. בעת עבודת הפיקוח בטיחות בעבודה, עליהם לוודא שכל אדם יודע את תפקידו בתהליך והיכן הוא משתלב.
ממוני בטיחות בעבודה מטפלים במגוון רחב של משימות, כולל נהלי עזרה ראשונה ובדיקת בטיחות הציוד. הם גם עוזרים להתקין ולהפעיל ציוד חירום בצורה נכונה. בחלק מהחברות, הם עשויים להיות האדם היחיד באתר אשר עבר הדרכת עזרה ראשונה.
מהם תחומי האחריות של ממונה הבטיחות בעסק?
ממונה הבטיחות אחראי להבטיח תפעול בטוח ואפקטיבי של כל המתקנים בארגון. הנה כמה מתחומי האחריות שיש לכל ממונה בטיחות:
- זיהוי והערכת סיכונים והקמת אמצעי מניעה ובקרה.
- לערוך סקירה שוטפת של פעולות ותהליכים כדי לזהות סיכונים ו\או אמצעי בקרה פוטנציאליים שיש ליישם כדי להפחית סיכונים אלה, לרבות כל העלויות הכרוכות בכך.
- להעריך ולתעד סיכונים באופן העולה בקנה אחד עם הנהלים שנקבעו.
- הקמה ופיקוח של אזורי עבודה ארעיים.
- לפקח על טיפול, אחסון וסילוק בטוח של חומרים מסוכנים.
- לפקח על כל הסיכונים הפוטנציאליים במקום העבודה.
- לשפר את הבטיחות ואת פרודוקטיביות העובדים במקום העבודה על ידי מעבר מניהול בטיחות באמצעים אנלוגיים למערכות ניהול בטיחות דיגיטליות.
- ודא שכל עובדי החברה עומדים בכל דרישות של זרוע העבודה – מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית.
- לחקור תאונות במקום העבודה ולהפנות את המעורבים אל הרשויות המתאימות.